Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: profesenperu

13 Juli 2012 | Peru, Arequipa

De afgelopen dagen waren we in Arequipa. De tocht erheen nam maar liefst 13 uur met de bus in beslag . Een reis door een eindeloos woestijnlandschap aan de ene kant en bij tijden de oceaan aan de andere kant van de bus. We wisten niet dat Peru zoveel woestijn had! Het zand had vele kleuren: van grijs en wit tot geel en soms zelfs rood. We reden ook een tijd langs een enorme scheur in de aardkorst, ontstaan na een van de vele aardbevingen waar Peru rijk aan is. Arequipa ligt een eindje het binnenland in, tegen de Andes aan. Het is een grote stad, met veel lawaai en overal kleine taxi’s die rondscheuren en voor geen mens stoppen, ook niet op de zebra’s. Het hotel , El Balcón geheten, is een oud herenhuis in een deftige straat. Het heeft toebehoord aan een kinderarts, die veel in Frankrijk verbleef en daar allerlei decoratiestukken uit heeft meegebracht.
Gisteren hebben we het Santa Catalina-klooster bezocht, een stad in de stad, waar vroeger de rijke dames uit Arequipa en omstreken een eigen huisje hadden, met bediende en al.
’s Middags hebben we Juanita, het ijsmeisje bezocht, een Incamummie die in een nabijgelegen vulkaan is gevonden en die bijzonder goed bewaard is gebleven. Dit meisje was 12-14 jaar oud toen ze werd geofferd. Met haar zijn er nog 3 kindermummies gevonden op dezelfde berg. De Incas kozen deze kinderen bij de geboorte al uit en leidden ze op om te worden geofferd. Het offer was bedoeld om El Niño te bezweren, die ook toen al veel narigheid bracht.
’s-Avonds hebben we een bijzondere culinaire ervaring opgedaan: alpaca gegeten in een goed restaurant .
Vanmorgen hadden we een van de meest bijzondere excursies tot nu toe: een ‘reality tour’, waarmee we een beetje een kijkje konden nemen in het alledaagse Peru. We hebben een markt bezocht in de buitenwijken, een sillar-mijn, waar de werknemers voor zo’n 20 sol (6 euro) de hele dag in de weer zijn. Ze produceren zo’n 10 stenen per dag en ontvangen ongeveer 2 sol per steen. De sillar is een vulkanische steen, het grootste deel van Arequipa is met deze steen gebouwd.
Verder bezochten we een kerkhof. Ook hier in Peru is de dodencultuur erg belangrijk, er waren meerdere families aan het offeren bij de graven. Cremeren is hier niet erg populair, alhoewel er wel enkele urnenmuren waren.
Daarna een bezoek aan een wawawasi en een comedor, twee vormen van ‘coöperatie’, de eerste een vorm van collectieve kinderopvang, waar de moeders bij toerbeurt werken, de tweede een collectieve eetzaal, waar de ‘moeders’ook wisseldiensten draaien in ruil voor maaltijden.
‘s-Middags kregen we vrij en hebben we de tijd gebruikt om de rest van het koloniale deel van de stad te verkennen. We hebben erg leuke gesprekken met de mensen in de winkels gehad, iedereen was even vriendelijk en behulpzaam (al werden we af en toe wel van het kastje naar de muur gestuurd, maar uiteindelijk hebben we toch gevonden wat we zochten).
Morgenvroeg trekken we weer verder, richting Colca. Daar hebben we geen internet, dus we gaan weer even offline. Hopelijk melden we ons over enkele dagen weer.

• 13 Juli 2012 - 07:01

Henk:

typisch, die woestijn direct naast de oceaan. Wat doe je een hoop indrukken op ...

• 13 Juli 2012 - 07:53

Loes:

weer een leuk verslag jongelui.
    Hier mis je momenteel niets, herfst!
    Ik heb de kachel in de serre aan.
    Veel plezier verder.

• 13 Juli 2012 - 11:47

Hanny En Jan:

Boeiende foto's weer!

• 14 Juli 2012 - 15:52

Bertie:

Ja hoor, ik lees het nu. Heel dom dat ik het niet bedacht dat de mail van jou kwam, maar nu is het goed.

• 19 Juli 2012 - 18:00

Ferry&monique:

Zag even niet waar we een reactie konden plaatsen. Erg leuk je hele verslag. Mooie fotos ook. Kan alleen niet erg inzoomen door de resolutie, maar dat komt door het internet. ISS het niet erg koud daar. Dat vroeg ma zich af toen ze afgelopen woensdag hier was.
    Tot de volgende reactie. Veel plezier daar. Xxxx