Cuzco - Lima - Nederland - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu Cuzco - Lima - Nederland - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu

Cuzco - Lima - Nederland

25 Juli 2012 | Peru, Machu Picchu

De laatste dagen hebben we helaas problemen gehad met het uploaden van ons verslag. Inmiddels zijn we weer veilig terug in Nederland, maar hier dan toch nog het laatste staartje van deze geweldige reis:

We zijn eergisteren aangekomen in Lima, het was echt weer wennen aan de laagte en de vervuilde lucht. De voogaande dagen hebben we doorgebracht in en om Cuzco, waar we weer een vol programma hadden:

Vrijdag 20-7

Een rondrit door de stad met een bezoek aan de belangrijkste archeologische sites
We begonnen eigenlijk pal naast ons hotel met een bezoek aan de Koricancha/Dominicanenklooster.
De Koricancha is van oorsprong de belangrijkste Inca-Zonnetempel, gebouwd door de Inca-vorst Pachacutec, vernield en overgenomen door de Spanjaarden die er een klooster overheen gebouwd hebben. Ditzelfde verschijnsel (Inca-basis overbouwd door andere gebouwen) is in de hele stad duidelijk herkenbaar, je loopt eigenlijk constant door de historische Inca-straten. Dit werd ook weer duidelijk in het hart van de stad, op de Plaza de Armas, waar de kathedraal en de Jezuïtenkerk gebroederlijk naast elkaar staan. Deze vormden ook onderdeel van het programma. Een mix van Spaanse en Indiaanse geschiedenis bij uitstek.
Daarna volgde een bezoek aan Sacsahuaman, een ander belangrijk monument uit de Incatijd. In die tijd had Cuzco de vorm van een poema en Sacsahuaman vormde de kop. Dit is nog duidelijk herkenbaar aan de ‘gekartelde tanden’. Het vormde een belangrijk ritueel bolwerk.
Na Sacahuaman volgde een bezoek aan Qenoq, een belangrijke jachtverblijf van de Inca.

Zaterdag 21-7

Bezoek aan de Zuidelijke Vallei.
Als eerste stond Tipón op het programma, vanwege de belangrijke Inca-waterwerken, maar helaas bleek dit onbereikbaar in verband met wegwerkzaamheden (ook dit wordt iets anders aangepakt dan in Nederland, gelukkig betrof het niet Machu Picchu :-) ).
Het volgende programmapunt was Pikillaqta, ruïnes van een grote stad van de Huari’s, de voogangers van de Inca’s. Het was een indrukwekkende oppervlakte, er woonden hier destijds tienduizenden mensen. Er vinden hier nog steeds opgravingen Andahuaylillas, een klein dopje met een prachtig versierde kerk.
’s Middags hebben we het Incamuseum in Cuzco bezocht.

Zondag 22-7
De indrukwekkendste excursie in Cuzco: allereerst een bezoek aan Moray, een Inca-proefstation waar ze gewassen uit alle windstreken uit het Incarijk probeerden te perfectioneren. Het bestond uit concentrische cirkels op steeds grotere diepte, waar steeds andere microklimaten heersten.
Als laatste stonden de prehistorische zoutpannen van Maras geprogrammeerd, een zeer bijzonder complex, waar uit een ondergrondse bron een zoutstroom aan de oppervlakte komt, die wordt verspreid over meerdere pannen. Hier wordt al eeuwenlang zout gewonnen, tegenwoordig wordt het complex in stand gehouden om de traditie te handhaven.
’s Middags hebben we het Koricanchamuseum bezocht.
Daarna hebben we onze administratie bijgewerkt, we hebben een indrukwekkende lijst van bezoeken opgesteld.

Maandag 23-7
Vertrek naar het vliegveld van Cuzco (middenin de stad gelegen!)
Vandaaruit in ongeveer anderhalf uur naar een zonnig (!) Lima gevlogen. (met de bus zou dat 22 uur duren!!!)

Dinsdag 24-7
Tijd voor de laatste activiteiten in Lima (in ons geval de laatste inkopen en lekker anticuchos eten en verder rustig nog wat lezen).
Daarna met de bus richting vliegveld en terug naar Nederland, waar we woensdagmiddag weer geland zijn.

We kijken terug op een geweldige reis, hopelijk hebben jullie ook veel lees- en kijkplezier gehad.

• 25 Juli 2012 - 20:50

Jan Plasman:

Welkom thuis allebei en Yolande: fijne dag morgen!

• 25 Juli 2012 - 21:13

Loes:

Ik dacht, dat jullie vrijdag pas thuis zouden komen. Bedankt voor het leuke reisverslag.

• 26 Juli 2012 - 00:18

Ferry&Monique:

Wat gaat de tijd snel, hè ? Wij dachten ook dat jullie pas as weekend thuis kwamen.
    Leuk reisverslag, niet iedere keer vers gelezen door eigen drukte, maar erg mooie dingen gezien. Indrukwekkend.
    Tot gauw.

• 31 Juli 2012 - 20:18

Wiel:

Dag dames,
    Inmiddels alweer aan het Nederlandse ritme gewend? In ieder geval niet meer zo vroeg opstaan, toch...?
    Het was een fantastische reis. Jullie verslagen lezend kwamen weer veel herinneringen terug.
    Ben benieuwd naar alle foto's van iedereen. Ben zelf bezig met het uitzoeken van de vele foto's. Ben bijna halverwege. Dus ze komen eraan binnenkort! Misschien kunnen jullie me op bovenstaand adres de mail-adressen van iedereen sturen dan kan ik hen ook ermee verrassen. Nogmaals bedankt voor jullie aangename gezelschap tijdens deze reis.

groeten,

Wiel