Op weg naar Cuzco - verslag van 3 dagen - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu Op weg naar Cuzco - verslag van 3 dagen - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu

Op weg naar Cuzco - verslag van 3 dagen

Door: profesenperu

21 Juli 2012 | Peru, Machu Picchu

Dinsdag - reisdag

Op dinsdagochtend vertrokken we – alweer in alle vroegte – op weg naar Cuzco, een lange reis, zeker omdat we deze keer een vrij krap busje hadden.
De eerste tussenstop was Sillustani, een Inca-begraafplaats, waar we begrafenistorens uit verschillende fasen van de Inca- en pre-Incacultuur hebben gezien.
Na de begraafplaats moesten we snel op pad, want er zouden wegblokkades komen vanwege onderwijsstakingen (ze pakken het hier iets drastischer aan dan bij ons :) ). Alle passerende voertuigen werden met leuzen volgekalkt, de weg leek wel een slagveld. We konden echter zonder al te veel problemen passeren.
Daarna volgde nog een lange weg, ’s avonds rond 6 uur kwamen we in Cuzco aan. Iedereen was behoorlijk gesloopt van de lange reis, en ’s morgens zouden we alweer verder gaan naar de Heilige Vallei.
Woensdag – bezoek aan de Heilige Vallei
Vanmorgen hoefden we ‘pas’ om 7 uur te vertrekken. Rondom Cuzco kwamen we al langs een aantal archeologische sites die we bij het stadsbezoek nog zouden gaan bekijken.
Eerste pleisterplaats was Pisac, waar we eerst een wandeling maakten door de resten van de Inca-stad, zoals bijna alle Inca-vestigingen bovenaan de berg gelegen. Daarna gingen we naar het koloniale Pisac, dat door de Spanjaarden in de vallei was aangelegd.
Daar vonden juist de processies van de Virgen del Carmen plaats, een kleurrijk geheel. We waen ook nog getuigen van een wel heel bijzondere ‘dans’, waarbij de mannen elkaar met zwepen te lijf gingen. Hiervan hebben we ook nog een klein filmpje.
Na Pisac vertrokken we naar Ollantaytambo, een zeer belangrijke stad in de Inca-historie. Hier behaalden de Incas hun grootste overwinning de Spanjaarden op de Spanjaarden. Een deel van deze stad wordt nog steeds bewoond.
Bij het invallen van de schemering (het wordt hier erg snel donker) vertrokken we naar ons overnachtingshotel in de Heilige Vallei want de volgende dag zouden we weer voeg op pad moeten.

Donderdag – Naar Machu Picchu
Om 3.50u (!!!!) ging de wekker, om 4.40u zaten we in het busje dat ons naar het station van Ollantaytambo zou brengen. Vandaaruit gingen we met Perurail (enkelspoor, een boemeltje dat ongeveer 10 km per uur reed, maar wel met ‘ontbijtservice’ aan boord, erg leuk!)
Na een tocht van ruim 2 uur stonden we in Aguas Calientes, oftewel ‘Machu Picchu-dorp’. Daar moesten we met een bus een smalle weg langs ijzingwekkende afgronden omhoog naar het heiligdom. We waren vrij vroeg, maar het was toch al erg druk. Na een uitgebreide bezichtiging van deze indrukwekkende locatie (terecht gekozen als een van de 7 nieuwe wereldwonderen!) zijn we met de bus weer afgezakt naar Aguas Calientes. Het zag inmiddels zwart van de toeristen, je kon over de koppen lopen. Het vroege opstaan had dus wel geloond.
Op het eind van de middag moesten we weer de trein in, nu echter (met dezelfde snelheid) helemaal tot aan Cuzco, een tocht van ruim 4,5 uur.
Aangekomen bij het hotel waren we helemaal gaar en zijn we meteen in bed gevallen.

• 21 Juli 2012 - 07:49

Bertie:

Nou, nou, jij ziet nog eens wat! Wel heel vermoeiend lijkt me. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik me aan zo'n reis waag.
    Veel plezier en geniet van alles,
    Bertie

• 21 Juli 2012 - 07:55

Loes:

weer heel indrukwekkend allemaal.
    Kan me voorstellen, dat jullie ietwat gesloopt zijn.

• 21 Juli 2012 - 13:34

Hanny Plasman:

Prachtige foto's! Wat maken jullie veel mee! Een indrukwekkende vakantie.
    Groetjes.

• 21 Juli 2012 - 15:08

Liesbeth:

Geweldig allemaal. heel indrukwekkend. En na de reis eens lekker uitslapen? ;-)

• 22 Juli 2012 - 18:01

Linde:

Hoi Yolande, ik heb even je linkje gevolgd en de reisverslagen gelezen. Wat een ontzettend mooie reis en prachtige foto's! Het doet me ontzettend denken aan Honduras/Guatemala, maar dan zonder lama's en ontzettend hoge bergen. Leuk dat je ook wat filmpjes hebt gemaakt. Nog heel veel plezier en alvast een goede terugreis!

Groetjes vanuit Ierland!

• 22 Juli 2012 - 18:02

Linde:

(Ik bedoel natuurlijk MET lama's en hoge bergen.. hihi oeps!)