In en rond Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu In en rond Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu

In en rond Nazca

Door: profesenperu

10 Juli 2012 | Peru, Nazca

Vandaag was onze Nasca-dag. Vanmorgen kwamen we allereerst langs een Incaruïne, daarna hebben we een pre-Inca begraafplaats bezocht, Chauchilla genaamd. Daar, midden in de woestijn, lagen open graven met gemummificeerde doden erin. Grafrovers hadden deze graven al geplunderd en van de mooiste voorwerpen ontdaan. De doden werden voor het gemak maar buiten in de zon gezet en zo werden ze later door de mensen aangetroffen. Weer en vooral wind hadden de mummies aangetast en zo liggen er nu nog overal botten en stukken weefsel en haar verspreid die door de wind boven komen. Onder andere nog een prehistorische slinger, potscherven en een stuk schedel gevonden, een heel vreemde gewaarwording.
In de omgeving van Nasca en ook in de buurt van de begraafplaats worden ook veel cactussen verbouwd, met als belangrijk product de cochinille-luis, die al eeuwenlang, zelfs al door de Nasca-cultuur, wordt gebruikt voor het produceren van natuurlijke rode kleurstof.
Daarna kregen we nog uitleg over de productie van het typische Nazca-aardewerk, waar uiteraard ook replica’s te koop aangeboden werden.
’s Middags hebben we (per mountainbike nota bene) een tocht gemaakt over de Interoceánico ( een weg dwars door Zuid-Amerika, maar dan van links naar rechts, uitkomend bij Sao Paulo in Brazilië). We hebben o.a. de hoogste zandduin ter wereld gezien, ruim 2000 meter hoog, een goudmijn, een wat onbekendere Nazcalijn, maar het belangrijkste bezoekpunt was het aquaduct, aangelegd door de Nazca-cultuur.
Indrukwekkend, over hoeveel technische kennis en kunde de mensen toen al beschikten.
Afgepeigerd weer teruggekomen in het hotel, in de wetenschap dat we morgen alweer om 06.00u moeten vertrekken voor een 12 uur durende tocht naar Arequipa. Of we op onze volgende locatie, waar we drie nachten zullen blijven, ook over internet zullen beschikken, weten we nog niet, het kan dus zijn dat jullie enkele dagen niets horen.

• 10 Juli 2012 - 07:31

Loes:

Was weer een interessante, drukke, dag voor jullie.

• 10 Juli 2012 - 09:36

Hanny Plasman:

Zo, wereldreizigers, wat spannend allemaal om te lezen!
    Veel succes nog en sterkte bij alle beproevingen. Jullie worden wel gelouterd!

• 10 Juli 2012 - 19:17

Liesbeth:

Wat een bijzondere dingen allemaal!