Drijvende eilanden en breiende mannen - Reisverslag uit Puno, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu Drijvende eilanden en breiende mannen - Reisverslag uit Puno, Peru van profesenperu - WaarBenJij.nu

Drijvende eilanden en breiende mannen

Door: profesenperu

17 Juli 2012 | Peru, Puno

Voor vandaag stond het Titicacameer centraal. Onze vertrektijd voor vandaag was weer 7 uur .
Onze gids kwam ons waarschuwen dat het vervoer klaarstond. Tot onze verrassing bleken dat fietstaxi’s te zijn, die ons naar de haven brachten waar de boot al op ons lag te wachten.
Het Titicacameer is enorm, ongeveer 1/5 deel van de oppervlakte van Nederland en ligt op ruim 3800 meter hoogte. We zitten hier dus letterlijk onder de hoogtezon :).
Onze eerste bestemming waren de beroemde Uros-eilanden, de drijvende eilanden gemaakt van tortorariet. We kregen daar een demonstratie over de bouw en het onderhoud van de eilanden en het belang van het riet voor de bewoners. Tegenwoordig leven de mensen hier (volgens ons) volledig van het toerisme, maar een kijkje in hun tradities was toch erg interessant.
Na de drijvende eilanden hadden we nog een lange boottocht voor de boeg naar het eiland Taquile, het eiland van de breiende mannen. Van daaruit hadden we uitzicht op Bolivia. Op Taquile moet een man als proeve van bekwaamheid een waterdichte muts breien om de hand van zijn toekomstige vrouw te kunnen vragen. Ze hebben inderdaad zeer bijzonder breiwerk, en alle mannen die je onderweg tegenkomt zijn al lopend met 4 of 5 pennen aan het breien, de meest ingewikkelde patronen, terwijl de vrouwen onderweg een spintol bij zich hebben.
Verder werd op het eiland nog Spaans georiënteerde klederdracht gedragen. We hebben uitgebreid uitleg gekregen over de verschillende tradities en gewoontes. De textielkunst van Taquile is opgenomen in de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid door UNESCO.
Morgenvroeg mogen we alweer om 7 uur vertrekken (het went), op weg naar Cusco en de Heilige Inca-vallei. Als we daar geen internet hebben, dan zijn we de komende 5 dagen off-line.

• 17 Juli 2012 - 07:13

Loes:

Weer heel byzonder allemaal.
    Mooie foto's.

• 17 Juli 2012 - 07:21

Henk:

Ha Yolande, je stijgt tot grote hoogte! Mooie vogelfoto's.

• 18 Juli 2012 - 21:11

Marjo:

Wat een ontzettend gave reis ben je aan het maken buurvrouw! Ik geniet zo ook mee, van je verhalen en de prachtige foto's. Fijne reis nog !